Rätt att utfå laglott innan förälders död?

Jag undrar om man har rätt att få ut sin laglott innan förälders död.min bror har sett till att få sommarhuset av mamma.nu har han också sålt hennes hus satt henne på hem plockar ur bohaget allt efter eget tycke.jag har inte fått veta. något från honom.utan fick detta omtalat för mig via min dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du verkar ha förstått har alla barn minst rätt till en laglott från sin förälders arv. Laglotten motsvarar hälften av den så kallade arvslotten. Huvudregeln är att ett arv inte kan utdelas förrän föräldern har avlidit. Om någon av barnen erhåller gåvor/pengar under förälderns livstid får detta anses såsom ett förskott på arv, vilket sedan avräknas på det kvarstående arvet då föräldern avlider. Detta förutsätter dock att annat inte uttryckligen har stadgats eller att det skulle framgå av omständigheterna i övrigt (se 6 kap 1 § ärvdabalken).

Ingen lagstadgad rätt till laglott innan förälders död
Oavsett om din bror har fått sommarhuset och bohaget från din mammas hem såsom gåva eller som förskott på arv har du tyvärr inte någon lagstadgad rätt att utfå din laglott innan din förälder har avlidit.

Däremot har du alltid rätt att utfå din laglott då din mamma har avlidit (och troligtvis kommer din broders erhållna gåvor att avräknas från kvarstoden såsom ett förskott på arv).

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare