FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/07/2023

Rätt att ta bort tillgång till tjänst efter köp?

Hej! Köpte Minecraft Java edition spelet långt innan Microsoft tog över spelbolaget Mojang och det är så att på senare året har dem försökt att tvinga på en att byta från sitt gamla Mojang konto över till deras egna Microsoft konto för att kunna få fortsätta spela spelet. Dem hotar att stänga ute en efter september 2023 om man inte gjort detta. Är detta ens lagligt enligt Svensk eller EU lag? Har dem rätt att stänga ute en från sitt spel som är köpt innan dem tog över?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När man köper en produkt som Minecraft eller andra spel köper man egentligen en tjänst, en tillgång till att spela spelet. När man då köpt spelet, ingår man ett avtal med säljaren om att ha tillgång/licens till spelet/tjänsten.

Enligt 1§ avtalslagen skall avtal hålla, dock är det viktigt att tänka på att avtalet kan innehålla flera skyldigheter/rättigheter. Ofta när man köper produkter och tjänster online finns en "terms-of-service" eller liknande dokument man behöver klicka "Jag har läst" för att köpet skall gå igenom.

Mojang har både en EULA och en Terms of Use där de vidhåller rätten att exempelvis ta bort spelares tillgång till spelet. Detta innebär att det är fullt möjligt för dem att exempelvis banna spelare de anser bryter mot deras regler eller exempelvis bara ge support till konton som migrerat till microsoft-konton.

Hoppas detta svarade på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare