Rätt att överta hyresrätt vid upphörande av samboförhållande?

Hej!

Jag och min sambo ska separera och vi har bott tillsammans sen juni. I

Hon hade lägenheten innan.

Både jag och hon har kommit överens om att de är bäst att skriva hyreskontrakten på mig då jag har en dotter på 10 mån.

Kan hyresvärden neka mig fastän jag inte har några betalningsanmärkningar?

Har ingenstans att ta vägen..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt får en hyresgäst inte överlåta sitt hyreskontrakt utan hyresvärdens medgivande. Regeln har dock undantag och det finns tillfällen då det är tillåtet att överlåta ett hyreskontrakt utan att man behöver hyresvärdens medgivande.

Bodelning

Sambo har rätt att överta ett hyreskontrakt om sambon tilldelades hyresrätten genom bodelning vid separation. I ett sådant fall får hyresvärden acceptera den nya hyresgästen och har inte rätt att göra en prövning av den nya hyresgästens lämplighet. Det krävs hursomhelst att ni faktiskt var sambo i sambolagens mening. Regler om samboskap finns i sambolagen. Med sambo avses två ogifta personer som bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Samboförhållandet upphör när någon av samborna ingår äktenskap, avlider eller flyttar isär. När samboförhållandet upphör kan (men måste inte) en av parterna begära bodelning inom ett år från separationen. I en bodelning efter samboskap ingår bostaden och bohaget (möbler etc.) som införskaffats under samboförhållandet. För att utnyttja rätten att överta bostaden behöver således en bodelning äga rum.

Sammanfattningsvis

Om ni inte redan har påkallat en bodelning behöver ni göra det nu (mer information finns här). Du har sedan rätt att överta hyreskontraktet utan hyresvärdens godkännande.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Cecilia LindeborgRådgivare