Rätt att kräva tillbaka deposition?

Hej. Jag och min har ett första hands kontrakt och vår hyresvärd krävde 2 dephyror (summa17 900 kr) samt en borgensman när vi skrev kontraktet på grund av att vi har betalningsanmärkningar.

På depositionen finns inget underlag och muntligt sa dom att vi kunde få tillbaka pengarna efter någon månad vilket gått nu.

Hur ser man på detta ? Kan vi kräva tillbaka dep ? Dom har ju en borgensman. Eller kan vi kräva tillbaka halva dep ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om och när ni har rätt att få tillbaka depositionen avgörs med utgångspunkt i det ni har avtalat med hyresvärden. Det finns inga formkrav för hyresavtal, därför gäller såväl skriftliga som muntliga avtal (avtalslagen).

Rätten att få tillbaka depositionen är i juridisk mening en fordran. På fordringar är skuldebrevslagen tillämplig.

Jag utgår i mitt svar från att ni betalat hyran som ni ska, enligt avtalet, sen kontraktet ingicks, och därmed att hyresvärden inte har behövt ta depositionen som kompensation för utebliven hyra.

Har ni rätt att få tillbaka depositionen?

Om hyresvärden har sagt att ni ska få tillbaka depositionen efter någon månad så ska det anses avtalat och därför gälla. Om formuleringen som hyresvärden använde var just "om någon månad" så är min bedömning av ordalydelsen att det kan innebära som längst två månader. Har mer än två månader gått borde ni därför rätt att få tillbaka hela depositionen.

Det verkar inte som att ni avtalat någon särskild tidpunkt vid vilken hyresvärden ska betala tillbaka. Depositionen ska därför senaste betalas tillbaka när två månader har gått och ni krävt att återbetalningen ska ske (5 § skuldebrevslagen).

Hur kan ni kräva tillbaka depositionen?

I första hand kan ni be att hyresvärden betalar med hänvisning till det hyresvärden har sagt.

Om hyresvärden inte självmant betalar så kan ni ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten här.

Frågan om underlag och vad ni kan bevisa blir endast aktuell om hyresvärden nekar till att det sagts att ni ska få tillbaka depositionen. Det framgår inte av frågan vilken bevisning ni i sådana fall skulle kunna ha. Men exempelvis vittnen till vad som sagts kan räcka.

Hoppas du fått svar på din fråga, och lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare