Rätt att häva anställningsavtal?

Hej!

Arbetar på et enmans företag där jag är enda anställde som arbetar.

Jag har läst era regler ang uppsägning när man inte har något kollektivavtal som jag då inte går under och valde att säga upp mig och berätta snyggt att jag inte ville mer och att jag gärna jobbade veckan ut!

Min arbetsgivare blev då rasande och hotade mig att jag skulle få problem och att han skulle jaga mig o.s.v om jag slutade och attackerade mig fysiskt genom att knuffa mig hårt in i väggen när jag sa att jag enligt lag kunde gå på dagen!

Nu är jag skärrad av denna händelse och vill ju naturligtvis inte tillbaka dit alls, hur ska jag gå tillväga med detta? vad har jag för rättigheter? har en hel månadslön innestående, kan han slippa utbetala denna?

Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Du skriver inte något om ett anställningskontrakt här så jag utgår från bestämmelserna som finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Uppsägningstiden är en månad enligt 11 § LAS. Jag råder dig därför inte att lämna arbetsplatsen och sluta arbeta eftersom att avtalet mellan er fortfarande gäller.

Du kan dock ha rätt att lämna arbetsplatsen direkt om arbetsgivaren har begått ett allvarligt kontraktsbrott. Det kan till exempel vara att arbetsgivaren har begått misshandel (3 kapitlet 5 § brottsbalken). Att din arbetsgivare har knuffat dig är verkligen inte tillåtet och kan falla inom misshandelsbestämmelsen vilket skulle göra det tillåtet för dig att omedelbart lämna arbetsplasen. Du bör därför kontakta någon som kan hjälpa dig med vägledning om hur du kan slippa ifrån arbetsplatsen innan avtalets slut. Till exempel här kan du få hjälp med det.

Jag skulle som första steg rekommendera dig att skriftligt meddela arbetsgivaren om uppsägningen och be denne att godkänna din uppsägning.

Den lön som du har innestående (alltså den månad du redan har arbetat) har du ju självklart rätt att få ut.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare