Rätt att ha barnvagn i trapphus/förråd i BRF?

Tillåtet med diskriminering av barnfamilj? Bostadsrätt i fastighet utan hiss. Barnvagn får inte ställas i trapphuset. Cykelförrådet får ej användas för barnvagn. Inget annat förråd erbjuds. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I det aktuella fallet kan barnvagnsägaren inte kräva att få förvara barnvagnen i trapphuset eller förrådet. Barnvagnar (och andra föremål) är normalt förbjudna i trapphus av brandsäkerhetsskäl. Det finns ingen lagstadgad skyldighet för en bostadsrättsförening att tillhandahålla förvaringsplatser för barnvagnar och det är alltså barnvagnens ägare som får ordna en alternativ förvaring (t ex inne i den egna lägenheten eller i eventuellt eget källar- eller vindsförråd).

Ett alternativ kan vara att barnvagnsägaren engagerar sig i bostadsrättsföreningens styrelse och där verkar för att ändra föreningens regler och tillåta barnvagnsförvaring i cykelförrådet (förutsatt att detta inte äventyrar brandsäkerheten).

Det rör sig inte om någon diskriminering i diskrimineringslagens mening. Ålder är visserligen en diskrimineringsgrund men föreningen har ju i detta fall inte förbjudit barn utan enbart barnvagnar. Det är därför tveksamt om det rör sig om åldersdiskriminering. Diskrimineringslagen ska dessutom bara tillämpas i ett antal av lagen uppräknande situationer. T ex ska lagen tillämpas i arbetslivet, i utbildningsväsendet, inom sjukvården och vid näringsmässigt tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder till allmänheten (bostadsrättsföreningen tillhandahåller endast bostäder till sina medlemmar). Diskrimineringslagen är alltså inte tillämplig på bostadsrättsföreningars ordningsregler.Du hittar diskrimineringslagen https://lagen.nu/2008:567.

Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare