Rätt att få tillbaka sina pengar vid en felaktig utbetalning?

I våras betalade jag en faktura till en enskild firma två gånger av mistag. Efter hur lång tid kan jag kräva pengarna tillbaka? Ett annat problem är att firman lades ner för någon månad sedan.

Det är inga stora penga och jag tänker inte bråka om det, men jag vill bara kolla vad mina chanser är.

/Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har råkat betala en faktura två gånger, din andra betalning var alltså en felaktig utbetalning då du redan hade betalat. Detta benämns inom juridiken som solutio indebiti (felaktig utbetalning) och finns inte skrivet i någon lag utan framgår av praxis. Kopplat till solutio indebiti finns något som vi kallar för condictio indebiti (en återkravsrätt), inte heller detta finns skrivet i någon lag utan framgår av praxis.

Huvudregeln är att en felaktig utbetalning ska återgå men det finns vissa krav och undantag:

* Om mottagaren är i god tro, dvs. tror att betalningen är korrekt och är ovetandes om att utbetalningen är felaktig.

* Om mottagaren har inrättat sig efter betalningen, dvs. att mottagaren av betalningen har förbrukat de mottagna pengarna.

Är dessa två krav uppfyllda gäller istället att den som har gjort en felaktig utbetalning inte får tillbaka sina pengar. Det kan även spela in om utbetalaren är en privatperson och mottagaren ett företag som i ditt fall. Även om utbetalaren har varit vårdslös kan spela in.

Nu känner jag inte till alla omständigheter men jag har svårt att tro att den enskilda firman har varit i god tro angående dina dubbla betalningar. Du har alltså en rätt att kräva tillbaka dina pengar. Det innebär att den nu nedlagda firman har en skuld till dig, så länge de inte kan bevisa att de har varit i god tro och inrättat sig efter betalningen.

Slutsats

Driver man en enskild firma är man personligt ansvarig för eventuella skulder som företaget har och därför kan du kräva tillbaka dina pengar från den privatperson som ägde firman.

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare