Rätt att byta bostadsrätt inom samma förening

Hej!

Det är nämligen så att att jag har tecknat ett förhandsavtal vad gäller en bostadsrätt vid en nyproduktion, som står klar först om 2 år. Nu är det så att jag har ångrat mig och inte är intresserad av aktuell bostadsrätt, utan istället är intresserad av en annan bostadsrätt inom just samma nyproduktion och förening. Vad har jag för möjligheter att få till detta? Liksom hur bör jag så tillväga? För jag är ju trots allt intresserad av att köpa en bostadsrätt inom samma nyproduktion (förening), fast bara en annan bostadsrätt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen lag eller föreskrift som reglerar den uppkomna situationen och inte heller någon sorts lagstadgad omplacering eller bytesrätt inom avtalsförhållanden. Detta är främst en ren avtalsfråga och huvudregeln är att avtal ska hållas. Eftersom du är intresserad av en annan bostadsrätt men inom samma förening torde föreningen med utgångspunkt i god avtalssed vara villiga att undersöka möjligheten för dig att göra ett byte. Om denna situation regleras genom det undertecknade förhandsavtalet så är det dessa villkor som avgör frågan, såvida ni inte kommit överens om annat på efterhand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare