Rätt att bo kvar i huset?

Jag och min man äger vår bostad, en friköpt villa. Nu vill jag flytta ut och skaffa mig en hyresrätt hur funkar det? Kan jag bo kvar under tiden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Under ett äktenskap råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 1:3. Enligt din beskrivning äger ni gemensamt huset och det bör därför inte vara konstigheter för dig att bo kvar under tiden du letar nytt boende.

Du skriver inte att ni ska skiljas, men om det blir aktuellt gäller delvis annorlunda regler. Du fortfarande rätt att bo kvar, men i en bodelning beslutas normalt vem som ska ha rätt att bo kvar i huset. Se en kollegas tidigare svar för en detaljerad genomgång - https://www.lawline.se/answers/laglig-ratt-att-bo-kvar-i-bostad-vid-under-skilsmassa.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare