FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2018

Rätt att behålla sina tillgångar om make dör

Hej.

Om jag äger en bostadsrätt med ett värde på 500 000 kr och ett fritidshus med ett värde på 300 000 kr och så ingår jag äktenskap med en man som har ett barn sedan tidigare, vad händer om han dör, och det här är de enda tillgångar som finns? Det finns inget äktenskapsförord. Jag har hört att jag kan begära att ingen bodelning ska göras. Innebär det då att alla tillgångar stannar hos mig och att det inte blir en del av hans barns laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Det är riktigt att du kan begära att ditt giftorättsgods (dina tillgångar) stannar hos dig tack vare jämkningsregeln i 12 kap. 2 § ÄktB. Om regeln tillämpas kommer det i praktiken innebära att en bodelning inte sker. Jag kommer nu närmare att förklara regeln och vilken möjlighet du har att behålla bostadsrätten och fritidshuset om din man dör.

Rätt att behålla sin andel vid bodelningen

Huvudregeln vid bodelning är att giftorättsgodset läggs ihop och därefter delas lika mellan makarna. Om den ena maken dör finns det dock ett undantag från regeln (12 kap. 2 § ÄktB). Om bostadsrätten och fritidshuset är de enda tillgångarna som finns är det till din fördel att begära jämkning enligt regeln så att du får behålla ditt giftorättsgods (bostäderna) och inte behöva dela med mannens arvingar. En begäran om att behålla ditt giftorättsgods ska ske senast vid bodelningstillfället, det vill säga när giftorättsgodsets värde bestäms.

För att du ska kunna begära att behålla bostadsrätten och fritidshuset med hjälp av regeln är det en förutsättning att de endast är ditt giftorättsgods och inte ert gemensamma giftorättsgods. Eftersom att du ensamt köpt bostadsrätten och fritidshuset innan du ens träffat din man kan det konstateras att det är ditt giftorättsgods.

Sammanfattningsvis har du hört rätt! Du kan begära jämkning enligt 12 kap. 2 § ÄktB om din man dör så att du kan behålla din bostadsrätt och ditt hus.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare