Ränta enligt räntelagen

Hej ! Enligt Domstolens beslut min ex är skyldig att betala 100 000 kr till mig, På beloppet ska hon också betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 11 november 2013 till dess betalning sker om vi säger att hon betalar den 30:e juli 2014 kan ni vara snäll och räkna ut hur mycket blir ränta på det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid beräkning av ränta enligt räntelagen måste hänsyn tas till den referensränta som Riksbanken fastställer varje halvår. Ett mycket enkelt och användbart verktyg för att räkna ut räntan, där hänsyn tas till att referensräntan förändras, finns att tillgå på Kronofogdens hemsida. Direktlänk till tjänsten: http://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.htmlDär fyller du i en ränta på åtta procent och väljer att hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar. På så vis räknas Riksbankens referensränta med automatiskt.

Sedan väljer du bara vilken period ränteberäkning ska avse för att till sist välja att räntan ska beräknas som vanlig ränta. Detta eftersom ränta på ränta inte utgår när det kommer till dröjsmålsränta

.I ditt fall har jag räknat på perioden 2013-11-11 > 20140730, precis som du önskat, och då uppgår räntan till 6500 kronor. Totalt ska således betalas 106 500 kronor. Om betalning sker senare än 30:onde juli kan du endast skriva in det nya datumet i räkneverktyget för att se vad räntan blir.

Har du fler funderingar hör gärna av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare