FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2018

Räknas vad makarna betalat fr under äktenskapet in i bodelningen?

Hej!

Jag har fråga om bodelning.

jag har varit gift i 13 år, jag och min ex man har jobbat både samtidigt, räknar man in vem som har betalat hushålls räkning samt bolån,räknas det in som bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man är Äktenskapsbalken (Äktb).

I en bodelning ska var make bidra med sitt giftorättsgods. Från detta kan de dra av för personliga föremål, tex kläder och även för tex lån (10 kap 1 +2 §§ Äktb). Det finns ingen regel som säger att om man stått för vissa utgifter ska det påverka vad parterna bidrar med till bodelningen (11 kap 2 § Äktb).

Reglerna i äktenskapsbalken är dispositiva och om båda makarna är överens kan man göra en annan fördelning än den som beskrivs i lagen. Där hade ni kunnat ta hänsyn till vilka kostnader ni stått för, men som sagt måste båda parterna vara överens för att det ska vara möjligt (9 kap 13 § Äktb).

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare