Räknas tillgångar i aktiebolag som samboegendom?

Jag är idag sambo sedan 9 år men funderar på att separera. Min man driver ett aktiebolag (med sig själv som enda anställd) där han i bolaget har en del pengar, som han inte har plockat ut i lön (av skattemässiga skäl).

Vid en separation, har jag någon som helst rätt att kräva en del av dessa pengar? Hade han plockat ut dem som lön, hade de fallit in i vår gemensamma ekonomi och sparande, men nu ligger pengarna sparade på företaget, och kommer ev plockas ut som vinst vid årskiftet, efter vår separation.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden återfinns i sambolagen (SamboL).

Det som ingår i en bodelning vid en upplösning av ett samboförhållande är sambors gemensamma bostad och bohag, dock endast om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § 1 st SamboL). Vad som avses med sambors gemensamma bohag definieras i 6 § SamboL. Det innefattar möbler, hushållsmaskiner och annan inre tillgång som är avsett för det gemensamma hemmet.

Tillgångar i ett aktiebolag faller således inte in i begreppet bohag och ska därför inte heller ingå i likadelningen vid en separation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare