Räknas semesterdagar alltid som hela dagar?

Enligt lönekontor har jag 3,75 semesterdagar att ta ut ? Trodde att man endat kunde ha hela dagar?

Metall arbetare jobbar heltid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterdagar avser hela dagar i enlighet med 3 a § i Semesterlagen, se här.

Det finns dock undantag från denna regel genom överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare. En sådan är t.ex. om man har rätt till fler än 25 semesterdagar enligt lag, de kan då omvandlas till timmar.

En annan anledning till att man kan ha 3,75 semesterdagar är om man har oregelbunden arbetstid, alltså t.ex. jobbar skift eller sysselsättningsgraden är lägre än heltid. Då räknar man istället semesterdagar enligt en kvot som gör att semesterdagarna delas, detta för att dessa arbetstagare har rätt till lika lång ledighet. Se här.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare