Räknas mitt arv som samboegendom?

Hej

Jag undrar hur det ser ut med tillgångar ang sambolagen. Jag o min sambo har två barn och bor i en hyresrätt i sedan ca 3 år tillbaka.

Nu kommer jag få ett arv som kommer sättas in på mitt konto. Vi delar ej konto med varandra. Vi är ej förlovade eller gifta.

Behöver jag skriva samboavtal för att skydda dessa pengar (om vi skulle separera/hamna i bråk) eller gäller sambolagen bara lösegendom som möbler, hem elektronik mm? Sådant vi köpt tillsammans.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra för vad som räknas som samboegendom och sedan redogöra för några saker som är bra att tänka på. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att ni är sambos, men tänk på att förutsättningarna kommer att förändras om ni gifter er i framtiden. Jag utgår också ifrån att ditt arv enbart består av pengar.

Eftersom din fråga handlar om ett samboförhållande blir sambolagen (SL) tillämplig.

Vad räknas som samboegendom?

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom ifall egendomen köpts in för att användas gemensamt, se SL 3 §. Med bohag menas, precis som du är inne på, lös egendom som möbler, hemelektronik, hushållsmaskiner och annat som är avsett för det gemensamma hemmet. Pengarna som du ärvt är med andra ord inte samboegendom utan dina egna. Ifall ni i framtiden skulle skiljas och någon av er skulle begära en bodelning skulle inte pengarna från arvet omfattas eftersom de inte räknas som samboegendom.

Tänk dock på att ifall du köper saker till det gemensamma hushållet eller t.o.m. köper en ny bostad som ni ska använda gemensamt blir det samboegendom. I sådana fall kan ni skriva ett samboavtal ifall du vill skydda viss egendom, se SL 9 §. Samboavtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda, se SL 9 §.

Sammanfattning

Pengarna som du ärvt räknas inte som samboegendom, pengarna är alltså enbart dina. Ifall du använder pengarna för att köpa bostad eller bohag som du och din sambo ska använda gemensamt så blir detta dock samboegendom. I sådana fall kan det vara bra att skriva ett samboavtal om du vill skydda viss egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare