Räknas knuffar som misshandel?

Hej, jag är 15 år och har bråkat med mina lärare efter att de hade hackat på mig över något onödigt.

Jag och mina kompisar satte oss vid ett bord med laddaruttag i skolan (eftersom min kompis behövde ladda sin dator) så att vi kunde jobba och vid det här rätt så stora bordet satt en tjej som, direkt när vi satte oss ner sa till vår lärare att vi störde henne (vilket vi inte gjorde).

Efter att han skällt ut oss så accepterade vi det och flyttade, men då kommer han och en annan lärare och skriker på oss för att vi tydligen stört hennes arbetsro, så efter att ha accepterat det ett tag blev jag irriterad och argumenterade tillbaka.

Det eskalerade med att jag puttade båda två, men de hittar på att jag har slagit dem, så jag är nu avstängd från skolan och blir kanske polisanmäld, räknas några knuffar, som inte orsakade någon skada, som misshandel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att knuffa någon kan utgöra brottet misshandel enligt 3 kap 5 § BrB. För att klassas som misshandel så krävs det att en person tillfogar någon annan kroppsskador eller smärta. Om smärtan är av övergående natur så anses det vara misshandel av ringa grad. Exempel på ringa misshandel är bland annat att hårt ta tag i en annan person eller att ge någon en örfil

Du beskriver att dina knuffar inte orsakat någon skada, i detta fall så skulle dina knuffar istället rubriceras som ofredande enligt 4 kap 7 § BrB. För att klassas som ofredande så krävs det att någon fysiskt antastar eller utsätter någon annan för störande kontakt eller annat hänsynslöst agerande. Gärningen ska också vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. För att klassas som ofredande brukar man säga att den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. Ett exempel på ofredande är att knuffa någon annan.

Då du inte tillfogade kroppsskada i ditt fall så är det troligare att dina knuffar rubriceras som ofredande snarare än ringa misshandel.

Hoppas jag lyckades besvara dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare