Räknas en, före förhållandet, förvärvad bostad in i samboegendomen?

Hejsan!

Min mamma och jag bodde i en lägenhet som hennes dåvarande pojkvän flyttade in i , det bildades sen en förening och man fick möjlighet att köpa lägenheten, detta gjorde dem då ihop.(mamma hade tagit lån i sitt namn för att göra han skuldfri då han hade prick o skuld hos kronofogden när dem träffades,så att dem ens hade möjlighet att köpa när det gavs tillfälle var för att han inte längre hade en prick)

För 4 år sen stack han och lämnade mamma, han tog deras gemensamma bil och lämnade henne med både blanco lån och lägenhetslån, som hon betalt all ränta för dessa 4 år, han har alltså inte hjälpt till alls, dessutom fått tillbaka på skatten för ränta min mamma betalat i 4 års tid.

Nu vill han att hon ska sälja lägenheten och dem kom överens om att han ska få en viss summa(samma som dem kom överens om när han stack för 4år sen) +vinstskatten plus bilen som han bara tog när han lämnade henne. Men nu när budgivning är igång och han ser vilken summa den antagligen kommer sluta i så säger han att han enligt lag minsann tror att han har rätt till halva värdeökningen sen dem köpte den.

Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej

Vad bra att du vänder dig till oss med din fråga.
Din mammas situation regleras i sambolagen (2003:376)

När samboförhållandet upphör

Ett samboförhållande upphör i samma stund som ett sambopar flyttar isär. Detta skedde när mammans pojkvän flyttade. De hade då inte längre någon avsikt att bo tillsammans (SamboL §2). Vid ett sådant upphörande ska det bestämmas vilka delar av samboegendomen (SamboL §3) som ska tillfalla vilken sambo. Detta kallas att begära om bodelning (SamboL § 8). Endast samboegendom kan ingå i en bodelning och sådan egendom är endast ägodelar som sambor införskaffat gemensamt för att använda tillsammans. Ägodelar som varje person hade med sig in i förhållandet tillhör denne själv sedan tidigare, samt sådant som registrerats i var persons namn, ex en bil.

Bodelning av samboegendom

I rättslig mening är det viktigt att fastställa när ett samboförhållande upphör eftersom parterna endast har ett år på sig att begära bodelning. En person kan därför inte begära bodelning från ett hem som den flyttat ifrån fyra år tidigare. Expojkvännens rätt till att begära bodelning har därför upphört. Har nu din mamma kommit överens med sin expojkvän att han om fyra år ska ha rätt att hämta ut samboegendom ska detta ha gjorts upp skriftligt genom avtal för att gälla. Egendomen ska då räknas utifrån de ekonomiska förhållanden som var då (SamboL §8). De fyra sista åren kan inte ingå i den beräkningen.

Den gemensamma bostaden

En stor fråga brukar ofta vara vem som ska få bo kvar i bostaden. Den som har barn får nästan alltid företräde till bostaden (SamboL § 22). Nästa fråga uppstår då om bostaden överhuvudtaget utgörs vara just samboegendom. För att din mammas pojkvän ska kunna utkräva en rätt om bostaden måste den klassificeras som samboegendom. Enligt lag krävs att bostaden ska ha förvärvats när de var tillsammans med syftet att bo där tillsammans, och också tillsammans betala för den. Lagen kräver alltså att tre kriterier ska vara uppfyllda. De har möjligtvis betalat den tillsammans men din mamma införskaffade lägenheten före hans tid i syfte att bo med dig. Det är fyra år sedan han betalade vilket betyder att han tyst sagt ifrån sig sin möjlighet att göra anspråk på bostaden. Domstolen har i tidigare fall sagt att sådan bostad inte kan anses vara samboegendom (NJA 2013 s 242). Det skulle kunna bli en fråga för domstolen att avgöra om han gjort anspråk på bostaden till dem.

Sammanfattningsvis

Jag gör bedömning utifrån ovan information att i ert fall bodde redan din mamma i bostaden när pojkvännen flyttat in så den utgör därmed inte samboegendom. Tiden för begäran om bodelning som räknas under ett år har löpt ut för expojkvännen och han kan inte längre kräva någon rätt till bodelning. Anser han att det finns grund för honom att hävda dold samägande rätt till bostaden kan han lämna in anspråk om detta till tingsrätten.

Han har därmed inte någon rätt att utkräva något från bostaden överhuvudtaget eftersom den tillhör din mamma.
Stoppa försäljningen omedelbart och bo kvar om ni önskar.

Återkom gärna om du har fler frågor

Jennie NilssonRådgivare