Räknas det som förskott på arv när gåvan är till annan person än bröstarvinge?

Är det ett förskott på arvet om min pappa säljer en fastighet till min systers man? Han sålde huset till min svåger 6 månader innan han gick bort i cancer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv finner du i Ärvdabalken (ÄB).

Som huvudregel räknas gåvor till bröstarvingar (barn) som förskott på arv och gåvan ska då avräknas från arvet (6 kap. 1 § ÄB). Gåvor till annan än bröstarvinge räknas däremot inte som förskott på arv. För att en gåva till någon som inte är bröstarvinge ska räknas som förskott på arv, så måste arvlåtaren ha föreskrivit att gåvan ska räknas som förskott på arv eller att det framgått av omständigheterna när gåvan gavs bort.
För att det ska räknas som en gåva ska det vara frågan om att personen exempelvis inte gett någon motprestation eller att försäljningen skett till underpris.

Eftersom din pappa sålt en fastighet till din systers man så räknas det inte som förskott på arv, under förutsättningen att din pappa inte särskilt föreskrivit att det ska vara förskott på arv.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare