Räknar CSN arv som inkomst?

Hej!

Min fråga gäller CSN och arv. Jag är student och har studielån + bidrag. För en tid sedan dog en släkting och jag ärvde tillsammans med mina syskon, fastrar och farbröder. Detta hus har dödsboet nu sålt och jag kommer alltså att ärva vinst efter skatter osv.

Gäller detta som inkomst, dvs blir jag nu återbetalningsskyldig till CSN? Jag förstår det som att arv inte räknas som inkomst, men om dödsboet sålt huset med vinst räknas det då som arv eller inkomst?

Med vänlig hälsning/

Orolig student

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för din fråga!

CSN går efter din taxerade inkomst och enligt 8 kapitlet 2§ inkomstskattelagen (IL) är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria. Det innebär att CSN inte kommer att beakta ditt arv som en inkomst. Om fallet däremot är sådant att det är huset du har ärvt och det sedan har sålts med vinst så beaktar CSN den vinst som har genererats vid försäljningen eftersom det rör sig om en skattepliktig kapitalvinst, 45 kap 1§ och 44 kap 26§. Jag råder dig att vid ytterligare osäkerhet ta kontakt med CSN.

Inkomstskattelagen finner du (här) och vad CSN räknar som inkomst återfinns (här).

Med vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare