Råkade ta bankkort – stöld/egenmäktigt förfarande?

Hej jag råkade ta någon annans bankkort men lämnade tillbaka när jag märkte att jag hade två bankkort jag har väll inte gjort något brott då när jag lämnade tillbaka bankkortet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder Dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte hade något uppsåt att tillägna dig kortet, så är stöld/ringa stöld uteslutet (se 8 kap. 1 § BrB). Om man skulle faktiskt förfoga över kortet, dvs. konsumera pengarna på kortet, skulle det kunna ses som uppsåt att tillägna sig det.

Dock kan egenmäktigt förfarande aktualiseras (se 8 kap. 8 § BrB) eftersom det då inte krävs att personen har tänkt att tillägna sig egendomen. Dock ska en gärning, om inget annat är särskilt skrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen (1 kap. 2 § BrB). Med tanke på att du "råkade" ta kortet, så har det inte begåtts med uppsåt. Då är således inte sannolikt att det föreligger brott i det här fallet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare