Råd när barnen

Hej, min ex man träffar en kvinna som har problem med bl.a. Alkohol. Hon har 2 flickor som valt att inte bo hos henne och hon har flertal gånger blivit anmäld till socialen. Nu vill han ha in våra barn i detta förhållande. Men jag tycker att det är olämpligt! Ett förhållande där både hon och han inte är ärliga mot varandra och vacklar fram och tillbaka hela tiden. Dessutom mår min stora flicka (10 år)jätte dåligt över hela situationen och gråter ofta! Hjälp vad gör ja, själv mår jag jätte dåligt över detta.

Mvh

Annica

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår inte riktigt huruvida ni har gemensam vårdnad eller hur barnens boendesituation ser ut. Det du kan göra om du inte vill att pappan och hans nya kvinna ska ha barnen är att inleda en vårdnadstvist eller att få ett boende/umgängesavtal fastställt eller ändrat i tingsrätten. Oavsett så låter det som att du behöver ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att gå vidare i ärendet. Just nu tar vi på Lawline inte in fler vårdnadstvister men det finns säkert en Advokatbyrå i din närhet som kan hjälpa till, ofta har man rätt till så kallat rättsskydd eller rättshjälp som täcker en stor del av kostnaderna. Om du vill söka efter en advokat på advokatsamfundets hemsida kan du klicka här!

Om du misstänker att barnen far illa när de bor hos din exman och hans nya kvinna så kan man givetvis också göra en anmälan till socialtjänsten i din kommun, men jag tycker att ett bra första steg är att ta kontakt med en jurist.

Hoppas att svaret hjälpte dig och att situationen löser sig!

Rickard EssungRådgivare