Räcker ett mail från min pappa för att beloppet han var skyldig mig inte ska räknas som ett förskott på arvet?

Hej,

Min pappa är skyldig mig pengar. Men jag skrev inget skuldebrev.

Nu har jag fått ett mail från honom som beskriver vad han är skyldig etc. och att han har överfört beloppet. Inga underskrifter.

Räcker detta för att beloppet inte ska räknas som ett förskott på arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om det belopp din pappa har betalat tillbaka till dig kan räknas som ett förskott på ditt framtida arv från honom. Bestämmelser om förskott på arv finns i Ärvdabalken (ÄB) 6 kap.

Gåva från förälder till barn räknas bara som förskott på arv om det inte bevisas att annat bestämts
Utgångspunkten när en förälder ger sitt barn t.ex. ett pengabelopp är att detta ska räknas som förskott på arv. Detta förutsätter dock att inget annat har bestämts eller avsetts med beloppet (ÄB 6 kap. 1 §). I ditt fall har du fått ett mail från din pappa som beskriver att han är skyldig dig pengar och att han betalat tillbaka. Detta borde tydlig visa att beloppet inte handlar om en gåva till dig utan att det är pengar du lånat din pappa som du nu fått tillbaka.

Det finns inga krav i lagen på hur det ska framgå att beloppet inte är ett förskott på arv utan ett mail ska räcka bra. Det viktigaste är att ni kan bevisa att det inte är ett förskott på arv och då är det en fördel om det framgår skriftligen, vilket det gör i mailet. Det är inte nödvändigt med underskrifter. Det är däremot bra om det framgår hur stort beloppet är, så att ni kan jämföra det mot era kontoutdrag om det skulle behövas.

Sammanfattningsvis räcker mailet från din pappa för att beloppet inte ska räknas som ett förskott på arv om det framgår att beloppet är pengar han betalar tillbaka till dig som han varit skyldig dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare