FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/06/2015

Publicering av frågor

hej!

jag skickade en fråga till er nyss, som dock var av ytterst privat natur. Jag hoppas att ni inte lägger ut den på er hemsida med namn??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med dina frågor.

När du skickar in frågor till lawline måste du ange namn, adress och e-post. Dessa uppgifter behandlas med sekretess och läggs inte ut på hemsidan. Alla personuppgifter behandlas också i enlighet med personuppgiftslagen se (https://lagen.nu/1998:204). Namnet som du signerat din fråga med och eventuella personuppgifter som du kan ha skrivit i texten tas också bort innan publicering. Det är endast de frågor som blir besvarade som publiceras på hemsidan.

I ditt fall så vet inte jag vilken fråga det rör sig om eller huruvida den är besvarad och publicerad redan eller inte, men personuppgifter och namn läggs alltså inte ut på lawline.se. Däremot finns det alltid en risk att identifieras genom själva frågeställningen. Det kan därför vara bra att undvika att skriva utmärkande detaljer, exakta platser, klockslag eller liknande om du vill vara säker på att ingen kan identifiera dig som frågeställare.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Angelica AhlströmRådgivare