Psykisk störning vid testamente

Får en person som fått diagnosen Vaskulär demens men som är fullkomligt klar skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om det är möjligt att skriva ett testamente trots att testatorn lider av demens.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Testamentet gäller inte om demensen påverkat dess utformning. Jag kan därför inte ge något kategoriskt svar på din fråga, utan det beror helt och hållet på omständigheterna.

Det låter dock på din fråga som om det rör sig om en lätt demens som inte påverkar personens möjlighet att förstå ett testamentes innehåll. I sådana fall skulle ett testamente skrivet av personen sannolikt sett gälla.

Psykisk störning och testamente

Ett testamente gäller inte om det upprättas under påverkan av en "psykisk störning" (13 kap. 2 § ärvdabalken).

Observera att detta inte är detsamma som att personen inte får skriva testamentet. Det innebär istället att testamentet skulle kunna förklaras ogiltigt i efterhand.

En psykisk störning kan vara såväl tillfällig som bestående. En kraftig berusning kan t.ex. vara en psykisk störning. Även demens faller i regel under begreppet, om demensen innebär att personen inte känner till eller förstår testamentets innehåll.

Det viktiga är dock inte den psykiska störningen i sig. Det viktiga är istället om den psykiska störningen påverkar testamentets innehåll.

Jag kan alltså tyvärr inte ge något kategoriskt svar. Det låter dock på din fråga som om det rör sig om en lätt demens som inte påverkar personens möjlighet att förstå ett testamentes innehåll. I sådana fall skulle ett testamente skrivet av personen sannolikt sett gälla.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med ogiltighet av testamente är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare