Provanställds rätt att frånträda anställningen innan prövotiden löpt ut

Hej!

Jag har börjat ett nytt arbete där jag har provanställning i 3 månader.

Uppsägningstiden är 14 dagar.

Vad jag kan minnas så har arbetsgivaren 14 dagar uppsägningstid gent emot mig men jag kan gå redan på dagen. Oavsett vad som står i kontraktet. Kollektivavtal finns inte.

Stämmer detta eller måste jag jobba 14 dagar till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller avtal framför vad som sägs i lagstiftning. Det är därför främst det som står i ditt avtal du ska följa och sedan därefter fylla ut med lagen om det är något som inte regleras i avtalet.

Eftersom du inte nämnt mer ingående om innehållet i ditt avtal utgår jag ifrån att du vill ha svar enligt svensk lagstiftning. Den lagen som berör anställningsförhållande och skydd för den anställda är "lag [1982:80] om anställningsskydd" [LAS].

Rätten för en provanställd att frånträda sin anställning under prövotiden

En provanställning är en väldigt oskyddad anställning och arbetsgivaren kan precis som du säger låta den provanställde gå utan anledning om hen meddelar den provanställde inom 2 veckors tid [6 §LAS]. Det finns även en möjlighet för en provanställd att lämna anställningen i förtid om en inte trivs eller helt enkelt vill göra något annat. För att du ska kunna avbryta din provanställning måste du meddela din arbetsgivare att du inte vill arbeta kvar innan provanställningstiden på 3 månader gått ut och innan provanställningen automatiskt gått över på en tillsvidareanställning/heltid, vilket sker efter 6 månaders tid som provanställd. Om provanställningen övergår till tillsvidareanställning måste du iaktta din uppsägningstid, men eftersom din prövotid går ut efter 3 månaders tid finns ingen risk att tjänsten går över på en tillsvidareanställning utan du måste därför bara ta hänsyn till att avbryta din provanställning nu innan 3 månader av din provanställning har gått.

Mitt svar till dig blir därför att utefter den informationen jag fått av dig och utefter den information jag presenterat för, gör jag en bedömning att du först kollar i ditt avtal med arbetsgivaren om vad som står om din rätt att frånträda provanställningen [6 § tredje stycket, LAS]. Om det inte står något kan du använda dig av lagen om anställningsskydd som säger att du får lov att lämna provanställningen, så länge du meddelar arbetsgivaren innan provanställningstiden gått ut.

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare