FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/12/2022

Problematik i månadslönen

Jag gick från månadslön till timlön och jag hade jobbat 133 timmar mellan 26 Oktober och 25 November men jag fick bara 7800kr i lön. Kan detta verkligen stämma? Det är ju OB osv med eftersom att jag oftast jobbar kväll. Jag tjänar dessutom 144,6kr i timmen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Som ett svar på din fråga så verkar det inte stämma helt matematiskt. 145 kr/h * 133h = 19285. Med ett ungefärligt avdrag för skatt på 30% återstår det fortfarande ca: 13499.5 kr.

Så matematiskt är det inte korrekt. Dock tror jag att det handlar om ett missförstånd. Du nämner nämligen att det avser November månad. Lönen betalas vanligtvis ut månaden efter löneperioden. Alltså är lönen på 7800 din lön för oktober månad. Novembers lön bör komma i december.

Ifall det trots det inte stämmer, så rekommenderar jag att du diskuterar situationen med din arbetsgivare och försöker reda ut ifall de gjort ett misstag i utbetalningen.

Hoppas detta var svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare