Privat försäljning av överblivet bröd är egenmäktigt förfarande

Hej!

Jag arbetar extra med att köra ut bröd till butiker. Varje vecka får vi ett s.k överbak på vissa sorter. Är det tillåtet att sälja det bröd som blivit över privat?

I vanliga fall slänger vi annars brödet i containrar med gammalt bröd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sälja det överblivna brödet skulle troligtvis klassas som egenmäktigt förfarande, eftersom du hade tagit brödet för "privat bruk" utan tillåtelse från arbetsgivaren (8 kap. 8 § första stycket brottsbalken). Detta även om brödet annars skulle slängas i brödcontainrar. Därför rekommenderar jag att du först pratar med din arbetsgivare och frågar om det är okej att du tar hem det överblivna brödet för försäljning, antingen utan att betala någonting eller mot en mindre summa.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar och lycka till!

Tim AxellRådgivare