FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/06/2020

Preskriptionstiden för brottet grov kvinnofridskränkning

Hej,

jag funderar på att anmäla mitt ex hos polisen. Han misshandlade mig i flera år då vi var tillsammans, främst psykiskt - han hotade mig och min familj och var mycket aggressiv. Han har slagit sönder en tv, slagit hål i väggen hos min pappa och sparkat mig i magen vid ett tillfälle. Jag var väldig rädd för honom. Han dök upp när jag umgicks med vänner för att hålla koll på att jag var där jag sa att jag var och kunde få för sig att jag gick hem till män och hade sex när jag bara var och handlade mjölk på ICA. Det gjorde mig till slut väldigt isolerad.

Efter att vi gjorde slut vägrade han lämna mig ifred och det tog ca ett år att bli fri från honom. Detta är ca sju år sedan. Jag mår fruktansvärt dåligt av detta fortfarande och undrar om jag borde anmäla honom?

Jag tror att han blivit anmäld tidigare av en eller flera tjejer från samma stad från mig och har hört flera historier från tjejer om hans stalker-beteende.

Just nu träffar han en tjej som han fått barn med och verkar ha det ganska bra. Jag vill inte förstöra något för denna tjej eller barn, men tänker att OM hon är utsatt för samma sak som mig så finns min anmälan där och väntar som ett stöd. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad som är rätt!

PS Kan man anmäla anonymt? DS

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstid för brott

Du kan anmäla honom för brott när som helst, oavsett hur lång tid som har passerat sedan händelserna inträffade. Däremot så löper en s.k. preskriptionstid som innebär att rätten att åtala har gått förlorad p.g.a. att en viss tid har passerat sedan brottet inträffade. Preskriptionstiderna varierar beroende på vilket brott det är och beror på brottets allvarlighet. Utifrån det du beskriver kan jag konstatera att personen i fråga bl.a. har gjort sig skyldig till grov kvinnofridskränkning (4 kap. 4 a § 2 stycket brottsbalken) där straffskalan sträcker sig från fängelse i 9 månader till fängelse i 6 år. Den preskriptionstid som gäller för detta brott är 10 år, eftersom att den svåraste påföljden är mer än 2 år men mindre än 8 år (35 kap. 1 § BrB). Det innebär att personen kan dömas för grov kvinnofridskränkning i upp till 10 år efter gärningen, då du skriver att det var 7 år sedan detta inträffade behöver du alltså inte oroa dig för att brottet är preskriberat.

Vad händer efter en polisanmälan?

Om du väljer att anmäla honom så kommer polis eller åklagare att göra en bedömning av vilka möjligheter som finns att utreda brottet och därefter kommer de besluta om en förundersökning (brottsundersökning) ska inledas - detta görs bara om det finns möjligheter att klara upp brottet. Om det skulle saknas tillräckliga bevis för att klara upp brottet så är alltså chansen mindre att förundersökningen kommer att fullgöras. Eftersom att det har gått 7 år sedan han utsatte dig för detta så misstänker jag att bevisningen är sämre idag än vad den var då, därför vill jag uppmärksamma dig om detta så att du är medveten om att polisen kommer att ta i beaktande vilka möjligheter det finns till att faktiskt utreda brottet. Du skriver att du tror att fler redan har anmält honom för liknande brott, detta stärker självklart bevisningen mot honom.

Borde du anmäla?

Alla brott bör anmälas, inte minst det brott du utsatts för. Precis som du skriver kan din anmälan bidra till att fler kvinnor slipper utsättas för samma sak.

Kan du anmäla anonymt?

Nej, du kan inte anmäla honom anonymt eftersom att Polisen kräver att du uppger dina personuppgifter. Däremot kan du tipsa polisen anonymt. Du bör dock komma ihåg att det kan försvåra polisens arbete med ärendet om de inte har dina uppgifter.

Kvinnofridslinjen

Du skriver att du fortfarande mår väldigt dåligt över det du utsatts för i din tidigare relation. Jag rekommenderar dig starkt att ta kontakt med exempelvis kvinnofridslinjen för att få hjälp och stöd, om du inte redan gjort det.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Önskar dig lycka till.

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare