Preskriptionstid våldtäkt

Kan man bli fälld för våldtäkt efter 7 år? Inga bevis. Enbart en knapphändig berättelse.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Brottet våldtäkt stadgas i brottsbalken 6 kap. 1 § och är indelat i tre grader; våldtäkt fängelse i lägst två och högst sex år, våldtäkt som är att se som mindre grov där straffskalan är böter till fängelse i högst fyra år och grov våldtäkt fängelse i lägst fyra och högst tio år.  Preskriptionstiden för brott varierar beroende på vilken straffskala som föreskrivs för respektive brott.

För våldtäkt och våldtäkt som är att se som mindre grov stadgas en preskriptionstid på tio år. Grov våldtäkt har en preskriptionstid på femton år. Således kan sägas att beroende på vilken grad av våldtäkt så skiljer sig preskriptionstiderna åt, men oavsett grad är den lägsta preskriptionstiden 10 år. Det innebär att åtal kan väckas för våldtäkten om den ägt rum för sju år sedan. För att bli fälld krävs emellertid att det finns bevisning som styrker brottet till den grad att det kan sägas stå utom allt rimligt tvivel att våldtäkten ägt rum.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare