Preskriptionstid på kundfodringar

Hur långt efter jobbet är gjort kan Du begära betalning från en konsument

De har uppdagats att kunden borde varit betalningsskyldig och de är 4 år sen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt preskriptionslagen 2§ andra stycket https://lagen.nu/1981:130#P2S2 framgår att preskriptionstiden för fodran på en konsument är tre år. Undantag görs för löpande fodringar.

Detta innebär dock inte att du inte kan be kunden att betala ändå, det är ju möjligt att kunden väljer att betala.

Lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare