Preskriptionstid och påföljd för stöld

Hej,

Jag kommer att dömas för stöld i butik. Jag kommer att erkänna brottet och acceptera straffet. Mina frågor är:

-kan preskriptionstiden brytas av en strafföreläggande?

-kan preskriptionstiden brytas genom att man häktas?

-kan preskriptionstiden brytas genom att åtal är väckt?

-kan påföljden bestå av både böter och fängelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du är misstänkt för stöld, och att du undrar hur preskriptionstiden gäller och vilken påföljd du kan komma att få.

Preskriptionstiden och preskriptionsavbrott

Preskriptionstiden beror på straffskalan för det brott du döms för. Det innebär att det är olika preskriptionstider för ringa stöld och för stöld. Preskriptionstiden för ringa stöld är två år, och preskriptionstiden för stöld är fem år (35 kap. 1§ brottsbalken, jmf 8 kap. 1§, 8 kap. 2§ brottsbalken). Preskriptionstiden innebär att om man inte får dömas till påföljd om det gått mer än denna tid. Preskriptionstiden avbryts dock om man blir häktad, eller om man får del av åtalet. Detta innebär dels att häktning avbryter preskription, dels när man delges stämning av tingsrätten. Det räcker alltså inte att väcka åtal, utan man måste bli delgiven åtalet via tingsrätten för att preskriptionstiden ska avbrytas. Inte heller att delges strafföreläggande utgör ett preskriptionsavbrott.

Dock ska sägas, att om du erkänner brott och därigenom godkänner en ordningsbot eller ett strafföreläggande och betalar in din bot, så avbryts preskriptionen på det sättet att ärendet avgörs. Annars krävs häktning eller delgivning av stämning via tingsrätten, för att preskription ska avbrytas.

Vilken påföljd kan bli aktuell?

Beroende på om du döms för ringa stöld eller stöld av normalgraden, kan olika påföljder bli aktuella. Straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse högst sex månader, vilket nästan uteslutande leder till bötesstraff. Det är väldigt ovanligt att få något annat straff än böter, vid ringa stöld. Beroende på värdet av det man stulit och ens ekonomiska situation, så blir bötesstraffet olika stort. Om gärningen i stället är att bedömas som normalgradig, finns det inte böter i straffskalan, utan då är straffskalan 14 dagars fängelse till 2 år. Dock finns det en presumtion för att man inte ska få fängelse, utan att man ska försöka döma ut annat istället först. Det kan då bli aktuellt att få en villkorlig dom (30 kap. 7§ 1st samt 27 kap. brottsbalken), som är en form av varning med en övervakningsperiod om 2 år, inom vilken man inte får begår brott. Gör man det kan domstolen undanröja den villkorliga domen, och döma ut en annan strängare påföljd. Vanligen får man en villkorlig dom om man inte tidigare är dömd för brott på fängelsenivå, och om det inte heller finns någon anledning för domstolen att tro att man kommer återfalla i brottslighet igen, alltså om gärningen har ett intryck av en engångsföreteelse. Vidare kan man i stället få en skyddstillsyn (30 kap. 9§ 1st samt 28 kap. brottsbalken), om det är så att man tror att det kan hjälpa en att avstå från vidare brottslighet. Detta innebär en kontakt med Frivården, och längden varierar, men vanligen en övervakning om 3 år. Kontakten skräddarsys utifrån personens egna förutsättningar och behov, och kan bestå ibland annat kontaktsamtal, behandlingsprogram för missbruk eller program för exempelvis avvärja prokriminella värderingar och liknande. Det är inte en frihetsberövande påföljd, utan man går på möten hos Frivården kontinuerligt utan periodens gång. Både en villkorlig dom och en skyddstillsyn kan kombineras med en samhällstjänst om man samtycker till det och domstolen anser att det är behövligt och lämpligt, vilket innebär ett oavlönat arbete under ett visst antal timmar.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så krävs det alltså att du häktas eller delges åtalet av domstolen, för att preskriptionens ska avbrytas i princip. Delgivet strafföreläggande, eller väckt åtal räcker alltså inte. Det krävs att du godkänner strafföreläggandet för att det ska verka preskriptionsavbrytande.

Vidare lär påföljden för en ringa stöld bli ett bötesstraff, och summan beror på hur mycket du tjänar, om du är försörjningsskyldig för några barn, har stora skulder eller förmögenheter, och i princip värdet av vad man stulit. Om gärningen i stället bedöms som normalgradig, vilket det främst gör om man stulit för ett värde över 1 250 kr exempelvis, så hamnar man direkt på fängelsenivå. Det är dock inte säkert att man får fängelse, utan man kan i stället få villkorlig dom eller skyddstillsyn, om det framstår som lämpliga påföljder. Man kommer alltså inte få både böter och fängelse.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du varm välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare