FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/03/2018

Preskriptionstid och bevis för olovlig försäljning av hyreskontrakt

Finns det någon preskriptionstid för brottet att sälja ett hyreskontrakt? Dvs, när behöver man agera om man vill försöka få sina pengar tillbaka i domstol?

Vilken typ av bevis behöver man kunna presentera för att det ens är någon idé att gå vidare? Personen i fråga fick betala kontant och fick inget kvitto. Kan en ljudinspelning fungera som bevis? Isåfall vad behöver finnas med på den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsligt att sälja hyreskontrakt

En person som säljer förstahandskontrakt kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader, om brottet är grovt dock till två år (12 kap. 65 § jordabalken).

Preskription av brott

Preskription av brott innebär att den misstänkte inte längre kan ställas till svars för brottet. Preskription av brott regleras i 35 kap. brottsbalken och längden av preskriptionstiden beror på hur långt straffet för brottet är.

Preskriptionstiden är (35 kap. 1 § brottsbalken):

Två år för brott som kan ge max ett års fängelse,
Fem år för brott som kan ge max två års fängelse,
Tio år för brott som kan ge max åtta års fängelse,
Femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse,
Tjugofem år för brott som kan ge livstid.

I detta fall resulterar otillåten överlåtelse av hyreskontrakt i en preskriptionstid om fem år.

Bevis

I svensk rätt råder principen om fri bevisprövning (35 kap. 1 § rättegångsbalken). Principen innebär att det inom svensk rätt råder fri bevisföring (allt får användas som bevis) och fri bevisvärdering (rätten ska efter samvetsgrann granskning värdera bevisningen). Den fria bevisvärderingen innebär att rätten ska pröva bevisningen objektivt, neutralt och rationellt.

Sålunda beror det helt på omständigheterna i respektive fall och vilken betydelse som kan läggas vid inspelningen. Lämnar inspelningen ett väldigt trovärdigt och "bevisstarkt" intryck, kan det vara tillräckligt. Vad som behöver vara med på inspelningen är exempelvis att det framkommer att två parter ingår avtal om att överlåta ett hyreskontrakt olovligt. Inspelningar är dock något osäkra som bevis, eftersom det är lätt att invända att de blivit manipulerade.

Sammanfattningsvis

Det är brottsligt att sälja ett hyreskontrakt. Preskriptionstiden är fem år och en inspelning som bevis kan vara såväl säker som osäker.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare