Preskriptionstid och återvinning

Hej,

Kan banken kräva att jag ska betala tillbaka en skuld från ett kreditkort som var firmakort och användes för tjänsteresor och andra firmaavgifter efter 24 år? Dom har skickat det till kronofogden som i sin tur drog av mina skatteåterbäringspengar .

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga.

Fordringar preskriberas tio år efter dess tillkomst, om inte ett preskriptionsavbrott skett, se 2 § preskriptionslagen.

Det verkar som att banken har skickat en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten (KFM) för att få sin fordran mot dig fastställd. Vidare verkar det som att du inte bestred ansökan vilket innebar att KFM meddelande utslag. De hade därför rätt att omedelbart verkställa (ta dina pengar från ditt konto), se 42 & 45 §§ BFL samt 3:11 UB.

Beroende på hur lång tid sedan utslaget meddelandes finns dock fortfarande möjlighet att få tillbaka dina pengar. Om det gått mindre än en månad sedan utslaget meddelades finns fortfarande möjlighet att kräva återvinning av utslaget, se 52-54 §§ BFL. Det som händer då är att utslaget (det beslut som gav KFM rätt att utmäta dina pengar) överlämnas till den tingsrätt där du i övrigt har att svara i tvistemål (det vanliga är din hemort). Väl i tingsrätten så framställer du ditt preskriptionsyrkande. Om banken då inte kan visa att preskriptionsavbrott skett dels för 14 år sedan och dels för 4 års sedan kommer en dom meddelas i din favör.

Om det gått mindre än en månad från det att utslaget meddelades, är mitt konkreta tips att skyndsamt begära återvinning av utslaget. Vidare föreslår jag att kontakta en praktiserande jurist.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare