Preskriptionstid konsument

Hej jag läser att enligt preskibitionstiden så är det 3 år för privatperson om man har en skuld . Men tex en flyttfirma försöker sedan 2011 kräva mig på en skuld och envisas vänta via kf,

Borde inte denna vara preskriberad och hur får man av staten nåt sorts bevis på att den är borta.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Preskriptionstiden för fordran mot konsument är som du säger 3 år, detta enligt 2 § andra stycket preskriptionslagen. Du skriver dock att Kronofogdemyndigheten är inblandad och då är skulden troligtvis inte preskriberad. Enligt 5 § tredje punkten preskriptionslagen avbryts nämligen preskriptionen om borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol eller hos Kronofogdemyndigheten. Så eftersom flyttfirman kontaktat Kronofogdemyndigheten är du fortfarande skyldig att betala din skuld.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare