FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2017

Preskriptionstid i belastningsregistret - Snatteri

Hej!

Jag har en fråga gällande ett gammalt snatteribrott jag begick när jag var 15 år se nedan:

Datum domslut:

DOMSLUT

Begångna brott

Snatteri 8 kap 2 § brottsbalken

Påföljd m.m.

Dagsböter 30 å 50 kr

Brottsofferfond

Den tilltalade åläggs att betala en avgift på 500 kr enligt lagen (1994:419) om

brottsofferfond.

Detta gjorde jag när jag var 15 år och jag fyller 21. Hur kan det komma sig att jag står som förekommande på lexbase? Bör inte preskriptionstiden nödvändigtvis försvinna? Tycker detta är mycket märkligt då min kompis som jag begick brottet tillsammans med inte förekommer på Lexbase. Vem ska jag kontakta?

Mvh

Anonym

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Ditt brott har tyvärr inte gallrats ur belastningsregistret eftersom preskriptionstiden på 5 år räknas från den dag då domslutet meddelades enligt 17 § p. 9 Lag om belastningsregistret. (Tänk på att inte blanda ihop preskriptionstid med utgallringen i belastningsregistret då preskriptionstid egentligen handlar om när ett brott förfaller, dvs. när åklagaren inte längre har möjlighet att väcka åtal för brottet).

Jag kan tyvärr inte svara på varför din kompis inte längre förekommer. Möjligtvis kan det vara för att han ev. fick sin dom tidigare än dig eller att Lexbase helt enkelt har gjort en miss eller något helt annat. Du kan även själv begära ut ett utdrag ur belastningsregistret, så du kan se om du faktiskt fortfarande förekommer. Det gör du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och finner du något oklart är du välkommen att lämna en kommentar nedan.

Allt gott och trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare