Preskriptionstid för konsumentskuld

Hej!

Jag befinner mig i obefintlighetsregistret enligt Skatteverket och kan ej nås på något sätt alls.

Tyvärr har jag ett par konsumentskulder sedan ca 15 år tillbaka. Dessa finns ej hos Kronofogden.

Hur länge tar det för dessa att preskriberas om preskriptionstiden ej avbryts. Fordringsägarna har som sagt ingen möjlighet att nå mig.

Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom du inte kan nås av fordringsägarna kan således inte heller ett preskriptionsbrytande uppstå, det vill säga preskriptionen kan inte hävas på den basis att t.ex. fordringsägaren framställer ett nytt krav om betalning - vilket i normalfallet bryter preskriptionen. Denna preskriptionsbrytande åtgärd samt andra sätt att bryta preskriptionen framgår ur 5 § i preskriptionslagen.

Preskriptionstiden börjar att löpa från och med fordringens tillkomst eller sedan datumet för den senaste preskriptionsbrytande aktiviteten.

Gällande konsumentskulder, alltså en skuld som uppkommit till följd av köp av en vara eller tjänst av en näringsidkare för konsumentens egna huvudsakliga bruk, är det tre års preskriptionstid vilket framgår av 2 § 2 st i preskriptionslagen.

Övriga fordringar, inkluderat löpande skuldebrev likt banklån eller skuld till privatperson, har en preskriptionstid på tio år vilket framgår av 2 § 1 st i preskriptionslagen.

Hälsningar,

Martin PerssonRådgivare