Preskriptionstid för ersättningskrav

Hej,

Idag fick jag en faktura från min hyresvärd. Fakturan avser en avgift på ca 1500 kr gällande reparation av ett fönster i trapphuset. I samband med inflyttning av min soffa år 2011 i april så råkade fönstret i trapphuset gå sönder. Ingen åtgärd eller kostnad beslutades efter samtal med hyresvärden kort efter händelsen. I fakturan påstår hyresvärden att kostnaden är enligt överenskommelse, ca 3,5 år efter händelsen. Jag anser att det är orimligt, har jag Preskriptionslagen (1981:130) 2 på min sida?

Med vänliga hälsningar, H

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är en preskriptionstid på 10 år enligt 2 § preskriptionslagen. I andra stycket finns ett undantag. Detta gäller emellertid bara fordran mot en konsument som avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare tillhandahållit i sin yrkesmässiga verksamhet.

Undantaget blir inte tillämpligt i ditt fall då det rör en fråga om ersättning och inte en vara/tjänst/nyttighet som tillhandahållits av hyresvärden. Därför gäller den allmänna preskriptionstiden om 10 år på ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare