Preskription av skadestånd

Hej!

Blev dömd att betala skadestånd till en kille solidariskt tillsammans med två andra för ca 9 år sedan.

Jag har inte hört något om skadeståndet under alla dessa år. Preskriberas ett skadestånd i brottmål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För regler gällande preskription av skadestånd tittar vi i preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Eftersom den skadelidande har rätt till skadestånd från er tre har han en fordran på er och därför är lagen tillämplig. Det är helt rätt att ett skadestånd i brottmål kan preskriberas. Det är främst 2 § som är aktuell här (förutsatt att domen meddelades relativt kort efter brottet), enligt paragrafen är preskriptionstiden 10 år. Om brottet exempelvis begicks 20 maj 2005 kommer skadeståndsanspråket att preskriberas 21 maj 2015. Tiden räknas från den skadegörande handlingen, alltså datumet för brottet, och inte från den dagen domen utfärdades (detta är enligt förarbeten till preskriptionslagen). Skulle det vara så att brottet begicks mer än 9 år innan själva domen meddelades blir 3 § preskriptionslagen aktuell, och i så fall preskriberas skadeståndsfordran 1 år efter datumet för meddelandet av domen.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare