Preskription av semesterersättningsrätt

Skall sluta butiksjobb och är orolig för att inte få någon semesterersättning. Har jobbat 4 år, har ej tagit någon semester och ej fått någon semesterlön. Vid anställning sa chef att lön var enligt kollektivavtal och i telefonsamtal 2014 sa han att ersättningen får man när man slutar. Annan långtidspersonal som slutat har ej fått semesterersättning alls. Har ej anställningsavtal på papper, endast muntligt. Jobbar på timmar, tillsvidare heltidsanställd. Egenägd butik i en franchisekedja, som tillämpar procentregel 13% av årsinkomst i semesterlön. Jag har fått ut 75% av min bruttolön på kontot varje månad.

Inget har sagts eller skrivits om att jag skall ha fått ut semesterlönen i min vanliga månadslön, men varje år har jag fått ut över 13 000 kr tillbaka på skatten. Kan jag kräva semesterersättning vid anställningsslut, och i så fall för hur många år av min tid kan jag kräva ersättning för?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till semesterförmåner enligt semesterlagen (1977:480). Semesterlagen är tvingande till skydd för dig, vilket betyder att lagens regler inte kan avtalas bort på ett sätt som medför att du får sämre villkor än de som föreskrivs i lagen (2 § Semesterlagen). Hur semesterförmånerna sedan regleras beror på hur din anställning ser ut, men som utgångspunkt har du rätt till 12 procent av allt som du tjänat under året i semesterersättning (16 b § Semesterlagen). Är det så att ni har avtalat om en högre semesterersättning kan det möjligtvis uppkomma bevissvårigheter angående detta om det inte finns skriftligen.

Huvudregeln är att din arbetsgivare ska betala ut din semesterersättning utan oskäligt dröjsmål, men senast månaden efter att anställningen avslutades (30 § 1 st. Semesterlagen). Om arbetsgivaren vägrar att betala ut din semesterersättning så kan denne bli skadeståndsskyldig mot dig (32 § Semesterlagen), men du behöver väcka talan inom två år (33 § Semesterlagen), preskriptionstiden är således två år för semesterlön och semesterersättning vilket innebär att du inte kan begära att få ut semesterersättning för fyra år tillbaka i tiden.

Om arbetsgivaren inte vill betala ut semesterersättning så kan du vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande (här). Om arbetsgivaren inte betalar trots detta så behöver du ta saken vidare till tingsrätt för att få din semesterersättning. Vid en ansökan om betalningsföreläggande så är det viktigt att dina grunder framgår tydligt. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan så kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig gärna med detta!

Jag hoppas att jag besvarat din fråga och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare