Preskription av konsumentfordran

Jag beställde en telefon av tele2 men fick av misstag 2 st, så jag ringde upp dom och sa att jag ville köpa ut den ena telefonen istället för att ha båda på avbetalning. Detta va i november och jag har inte fått fakturan på telefonen än som dom lovade att skicka. Är det rätt av dom att skicka ut fakturan nu efter ett halvår?

Lawline svarar

Eftersom ni verkar ha träffat ett avtal gällande ditt köp av den felaktigt skickade telefonen, är det således din del av avtalet att betala för telefonen. Frågan huruvida de kan skicka ut en faktura ett halvår senare får man behandla med hänseende till om deras fordran om betalning mot dig har preskriberats.

För konsumentfordringar gäller tre års preskriptionstid, vilket kan utläsas ur 2 § 2 stycket i preskriptionslagen. Skulle det vara så att du frågar i egenskap av företagare är det tio års preskriptionstid som gäller enligt samma lagrums första stycke.

Med andra ord är det juridiskt korrekt att skicka ut fakturan efter ett halvår.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare