Preskription av fordran

Hej! För ett par dagar sedan fick jag ett brev om en 15 år gammal faktura. Denna fakturan borde ha preskripterats för längesedan, eftersom vi ett flertal gånger för 15 år sedan har påpekat att denna beställningen aldrig har gjorts. Nu kom dock till min förvåning en man och levererade fakturan och antyder att denna måste betalas inom 10 dagar. Trots att vi aldrig har beställt något. Hur skall man agera i en sådan här situation?

Lawline svarar

Hej,

En fordran preskriberas normalt sett efter tio år enligt 2 § Preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130#P2 .

Jag tolkar det som att det handlar om en fordran mot konsument, vilket preskriberas redan efter tre år enligt andra stycket samma paragraf.

Man kan således bestrida fakturan med hänvisning till att den borde varit preskriberad om ingenting har skett som kan ses som preskriptionsavbrott enligt 6 § preskriptionslagen, t.ex. en ny faktura eller delbetalning, vilket inte verkar vara aktuellt hos er utifrån eran beskrivning.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare