Preskription av en 22 år gammal skuld

Hej! Jag har fått ett brev från KF att jag har en skuld till Inkasso som är 22 år gammal. Jag har skrivit till KF att jag invänder mig emot verkställighet av skuld att betala pgr, av preskription, jag undrar vad som kommer att hända nu? kommer KF att utmäta mitt hem bilar eller min pension?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstid

Preskriptionstiden för en fordran i Sverige är som huvudregel 10 år. Om fordran är gentemot en konsument är preskriptionstiden 3 år, 2 § preskriptionslagen. Preskriptionstiden räknas från den dag då skulden uppkom.

Preskriptionstiden kan dock avbrytas på flera olika sätt under denna tid. Det innebär att det börjar löpa en helt ny preskriptionstid från den nya tidpunkten, det sker då ett så kallat preskriptionsavbrott.

Preskriptionsavbrott kan exempelvis ske genom att gäldenären (den som har en skuld) lovar att betala, betalar ränta eller amortering eller på något annat sätt "erkänner" fordringen gentemot borgenären. Det kan även ske om gäldenären får ett skriftligt krav eller påminnelse om fordran från borgenären eller om borgenären väcker talan mot gäldenären i domstol eller liknande.

Om en preskription har avbrutits börjar en ny preskriptionstid löpa på ytterligare 3 eller 10 år beroende på vilken typ av fordran det är, 5–6 § preskriptionslagen.

Kronofogden

Exakt vad som kommer att hända framöver är svårt för mig att svara på. Genom att du kontaktar Kronofogden kommer du att få reda på vad som sker med ditt ärende.

Det är en ganska lång process för Kronofogden att besluta om utmätning. Ofta försöker man få personen att betala självmant om skulden har konstaterats. Det ska även röra sig om ett stor skuld för att kronofogden ska utmäta en persons hem. Om Kronofogden skulle besluta om utmätning har du även möjlighet att överklaga ett sådant beslut till tingsrätten inom tre veckor från det att du fick ta del av beslutet.

kronofogdens hemsida kan du läsa mer om utmätning.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare