FrågaFAMILJERÄTTFaderskap25/10/2014

Positiv faderskapstalen

Hej! Jag hade en relation med en man ,jag blev gravid ,när han får veta det ,han försvann,från förra året vi här ingen kontakt . Nu mitt barn här 2 å 1/2 månader. Bara jag är skrivit som föräldrar i papper,han inte . Den man (biologiska pappa ) tagit kontakt med Barn å familj,han vill göra DNA test. Mina frågor är: 1.Biologiska pappa eller Barn å familj kan kräva mig att acceptera DNA test ? 2.Om jag acceptera inte DNA test kan jag tappar underhållstöd? 3.Jag måste skriva den man som pappa i pappers?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Dina frågor rör positiv faderskapstalan och jag ska gör mitt bästa för att svara på dina frågor för att de ska bli så tydliga som möjligt.

1. Den biologiska pappen eller hans familj kan inte kräva att ett DNA test görs, eftersom pappan inte har en möjlighet att föra en så kallad positiv faderskapstalan, se 3:5 FB jfr med 1 § lag om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap.

Däremot är Socialnämnden skyldig att utreda vem som är fadern till barnet och se till att faderskapet fastställs, se 2:1 FB. Detta innebär att Socialnämnden kan föra talan om ett fastställande av faderskapet till barnet, vilket kan göra att ett DNA-prov kan komma att krävas, jfr 2:1, 3:5 st 2 FB samt 1 § lag om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap.

2. Du kan tappa rätten till underhållsstöd om du utan giltigt skäl vägrar se till att faderskapet klargörs, se 18:8 Socialförsäkringsbalken. Att inte medverka till att det klarläggs vem som är fader till barnet kan alltså göra att du tappar rätten till underhållsstöd.

3. Du måste inte medverka till att faderskapsfrågan klarläggs och du måste därför inte uppge vem som är fadern, eftersom att det inte är straffsanktionerat att inte medverka till att det klarläggs vem fadern är. Du riskerar dock att tappa rätten till underhållsstöd (se svar på fråga 2.)

FB finner du här.

Socialförsäkringsbalken finner du här.

Lag om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap finner du här.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare