FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/05/2014

Polisanmälan

Hej! Hur gör jag för att anmäla någon för förtal och förolämning? Jag har under många års tid blivit trakasserad av min far, som är en mycket sjuk och obehaglig person. Han har skickat mail till Mig, gemensamma vänner samt skrivit på FB och det är så sjuka, påhittade saker att jag knappt orkar nämna det. Kan jag göra en polisanmälan eller hur går detta till? Och i så fall; hur? Jag har ju en del mail att bifoga t.ex och vart skickar jag dessa? Jag orkar inte ha det så här mer, han måste spärras in och sluta trakassera mig, min mor och andra i sin omgivning!

MVH Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår att du är orolig över detta och jag ska förklara för dig hur du gör en polisanmälan. Du går till polishuset där du får träffa en polis i tjänst och på bästa sätt beskriva för henne eller honom hur din far behandlar dig. Det är även här du ska ta med mejlen och annat som du har sparat för att visa polisen som eventuellt senare kan användas som bevisning i rättegången. Det du säger under samtalet dokumenteras och skickas vidare till en åklagare som bestämmer ifall det finns tillräckligt med underlag för att åtala din far.

Enligt 30 kap. 3 § rättegångsbalken (se här) så är inte domstolen bunden av den brottsrubricering som åklagaren angett. Det är alltså domstolen som kommer bestämma vilket brott din far eventuellt har begått.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare