Personliga lån är inte samboegendom

Mitt ex tog ett större lån för att kunna köpa en bil till sig själv under tiden vi bodde tillsammans. Vi har 2 barn tillsammans och har endast varit sambos och inte gifta. Vi har nu separerat och bor på 2 olika håll. Han säger nu att jag ska betala halva det lånet han tog, enbart han har tagit lånet och enbart han står skrivet på lånet. Han äger bilen och endast han använder den då jag inte har körkort. Stämmer detta, att han kan kräva pengar av mig för halva hans lån?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

I ett samboförhållande är samboegendom endast gemensam bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Med gemensam bostad och bohag menas främst den gemensamma bostaden där samborna varaktigt bor och de möbler, s.k. lösören som finns i bostaden. I samboegendom ingår inte privata bilar, fritidshus eller bankkonton. Observera att egendom som införskaffats för gemensam räkning inte behöver innebära att man köpt egendomen tillsammans, utan det avgörande är syftet med inköpet.

De lån som en sambo tecknar i sitt eget namn omfattar endast den sambon såvida lånet inte har tecknats gemensamt, enligt 3 §, 6 § och 7 § sambolagen (SamboL). Om en sambo vill begära bodelning ska hen göra det senast ett år från det att samboförhållandet upphörde, enligt 8 § 2 st. SamboL. Någon av samborna kan begära bodelning genom att ansöka om en bodelningsförrättare vid tingsrätten.

Svar: Din sambo har inte rätt att kräva dig på pengar för lån som han tecknat i sitt eget namn. Personliga privatlån är inte samboegendom. Om du vill ha hjälp med bodelning rekommenderar jag att du anlitar en jurist. Ifall du har någon följdfråga eller vill anlita oss är du välkommen att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare