Person går in i bostad, sover och öppnar wiskeyflaska värd 50 000 kr. Vilka brott?

Hen tar sig in i en annans bostad och sover över plus öppnar en whisky flaska värd 50 000 sek. Vilket/vilka brott kan ha begåtts?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lagar m.m.

Den som olovligen tränger sig in i någons bostad döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst 1 år, se 4 kap. 6 § första stycket brottsbalken (BrB).

Den som utan tillstånd tar något som tillhör någon annan och man haft uppsåt att tillägna sig det dömes, om tillgreppet inneburit skada, för stöld till fängelse i högst 2 år, se 8 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Om det som stulits värde anses ringa, döms man istället för ringa stöld till böter alternativt fängelse i högst sex månader, se 8 kap. 2 § BrB. Enligt praxis går gränsen mellan stöld och ringa stöld vid butikstillgrepp 1 250 kr (NJA 2019 s. 951).

Den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till egendomen döms för skadegörelse till fängelse i högst 2 år, se 12 kap. 1 § BrB. Om någon begår en gärning i nöd, ska personen inte fällas till ansvar för brottsliga handlingen. Nöd föreligger vid fara som hotar liv, hälsa, egendom o.s.v. (24 kap. 4 § BrB).

Bedömning

När “hen” tar sig in i en annan persons bostad och sover över aktualiseras brottet hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § BrB. Däremot kan personen bli fri från ansvar om personen begick gärningen i nöd. Om personen exempelvis blev attackerad av någon eller något; en lavin, orkan eller annan fara kan personen gå fri från ansvar för att värja sig mot denna fara. Om sådan fara inte förelåg kommer personen göra sig skyldig till, och fällas till ansvar för brottet hemfridsbrott.

Vad gäller Whiskeyflaskan blir brottsrubriceringen beroende av vilket uppsåt personen hade. Om flaskan öppnades för att hen ville ta flaskan till sig själv anses det vara stöld av normalgraden (4 kap. 6 § BrB, se NJA 2019 s. 951). Om personen istället enbart ville öppna flaskan för att exv. sabotera bör aktuella brottet istället vara skadegörelse enligt 12 kap. 1 § BrB. Öppnandet av whiskeyflaskan bör kunna ha gjorts i nöd enligt 24 kap. 4 § BrB.

Slutsats

Brottsrubriceringen för gärningen att hen går in och sover i bostaden blir hemfridsbrott. Om domstolen inte anser att personen handlat i exv. nöd. För öppnandet av Whiskeyflaskan kan personen dömas antingen till stöld eller skadegörelse,se 8 kap. 1 § BrB och 12 kap. 1 § BrB.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare