Pensionssparande vid skilsmässa

Hej!

Jag undrar vad som gäller vid skilsmässa vad gäller pensionssparande. Jag har ca 500000 kr i kapitalapar som jag hade tänkt ha till min pension. Min man har ju rätt till hälften av dem vid skilsmässa så då har jag hälften kvar. Min man har inga sparade pengar men har pensionsparande via sitt jobb. Han menar att jag har rätt till hälften av hans pensionssparande vid skilsmässa. Stämmer verkligen det? Min man har även skuld hos csn på ca 500000. Blir hälften av den skulden min vid skilsmässa?

Kontentan blir i så fall att han får 250000 av mig, jag får halva hans skuld och hälften av hans pensionssparande via hans jobb?

Kan jag öronmärka mina 500000 till pensionssparande så att de tillfaller mig och ingen annan?

Vänliga hälsningar

Undrande

Lawline svarar

Hallå där! Kul att du vänder dig till oss här på Lawline, jag ska försöka svara på din fråga så gott jag kan.

Reglerna om vad som ingå i bodelningen vid skilsmässa finns främst i kap. 7, 9 och 10 i Äktenskapsbalken. Huvudprincipen är att båda parter ska få med sig lika mycket ur skilsmässan. Detta är även tänkt att gälla om den ena maken råkar äga mer än vad den andra gör. Det finns dock chans för andra sorters delning när omständigheterna anses vara orimliga, mer om detta nedan.

Angående tjänstepensionen
När det gäller pension så ska tjänstepension (en pension som betalas från arbetsgivare till arbetstagare) inte räknas med i bodelningen. Däremot ska privat pensionssparande ingå. Vilket betyder att dina kapitalbesparingar kommer att vara med i bodelningen men inte hans tjänstepension.

Angående csn skuld
När bodelning sker så kan inte skulden gå över till någon annan. Denna regel finns med hänsyn till borgenärernas skydd att få tillbaka sina pengar. Dock är det så att ni får behålla pengar från bodelningen för att täcka eran skuld. Om han har 500 000kr i skuld, så får han behålla 500 000:- från eran bodelning för att täcka skulden.

Chanser till jämkning
Du har två lagparagrafer du kan falla dig tillbaka på när det gäller att behålla din pensionssparande (äktenskapsbalk 10kap 3§ 3st & 12kap 1§). Där stadgas det att när bodelningen inte är rimlig, delvis när ena maken tillför en betydligt större del än den ena maken till bodelningen, så kan det jämkas. Regler och praxis i detta ämne är för omfattande för att redogöra för här så jag ska inte gå in i detaljregler, men för att komma till slutsatsen så har du en stor möjlighet att behålla ditt pensionssparande enligt domstolspraxis och propositioner som behandlar just denna situation du befinner dig i (där ena maken har privat pensionssparande och den andra tjänstepension).

Vad du kan göra för att säkra din pension
Som sagt så har du dina besparingar säkrade genom lagreglering men för att vara 100% säker så kan du och din make antingen göra ett äktenskapsförord innan skilsmässan som säger att dessa pengar ska vara din enskilda egendom och därmed inte vara med i bodelningen. Om det är försent och ni redan har ansökt om skilsmässa så kan ni göra ett så kallat föravtal (äktenskapsbalk 9kap 13§). Ett föravtal är ett avtal ni bestämmer er för att göra före bodelningen. Där kan ni avtala om i princip allt om vad som ska ingå i bodelningen, det behövs dock underskrift och samtycke från båda två.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpt till lite och jag hoppas allting går bra. Ha en bra kväll!

Allt gott!

Binh TranRådgivare