FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/10/2018

Påverkas underhållsstödet av barnets egna inkomster?

Om ett barn som är 15 år skulle ärva en summa på 55000 kr ca får barnet då inte underhållstöd ifrån försäkringskassan blir detta indraget då???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnets egen inkomst kan påverka hur stort underhållsstödet för denne blir. Om barnet har en inkomst som överstiger 60 000 kr per år blir bidraget lägre. Ju högre årsinkomst barnet har (förutsatt att den överstiger 60 000 kr) desto lägre blir underhållsstödet.

Barnets arv på 55 000 kr kommer på så sätt inte ensamt medföra att underhållsstödet sätts ner och ännu mindre att det bortfaller helt.

Mer information om underhållsstöd finns på Försäkringskassans hemsida

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa WanhataloRådgivare