FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/02/2017

Påverkas umgängesrätten av att flytta

Får umgängesföräldern flytta till annan kommun (ca 4 mils radie) utan boendeförälderns tillstånd? (Umgängesföräldern kommer jobba kvar i samma kommun som barnen är skrivna och går på förskola/skola i, alltså kommer ingen skolskjuts behövas.)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Umgängesföräldern är fri att flytta hur hen vill utan sin expartners tillåtelse.

Det man däremot alltid ska tänka på är att reglerna som reglerar boende, vårdnad och umgänge alltid baseras på barnets bästa enligt 6:2a Föräldrabalken.
Det har utecklats en princip kallad "kontuinitetsprincipen" vilken innebär att ett barn ska kunna ha stabilitet och trygghet i sitt liv.
Att umgängesföräldern skulle flytta 4 mil anser jag dock inte är något som påverkar barnet nämnvärt negativt i något hänseende. Som du säger kommer barnet kunna gå på samma förskola och skola som vanligt och ha nära till sina vänner och sin andra boendeförälder.

Min bedömning är alltså att umgängespartnern kan flytta 4 mil utan att det överhuvudtaget skulle påverka rätten till umgänge med barnen i någon utsträckning.

Umgängespartnern behöver alltså inte be sin expartner om lov för att flytta.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare