Påverkas samboavtal och testamenten av att man folkbokför sig på en annan adress?

Hej! Min sambo och jag äger ett hus tillsammans (jag 75% och han 25%) och vi har ett samboavtal mellan oss, som också visar detta. Nu har han skrivit sig på en annan adress, för att hans dotter skall kunna bo på den adressen. Vad händer då med vårt samboavtal om något skulle hända? Eller testamente, som också reglerar vårt boende om något skulle hända? Sätts sådana dokument ur spel, om han är skriven på annan adress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din sambo har ett samboavtal utgår jag ifrån att ni köpte huset tillsammans och för gemensam användning och att huset därmed räknas som samboegendom enligt sambolagen.

Genom ett samboavtal avtalar man om att viss samboegendom inte ska ingå i en framtida bodelning eller att någon bodelning inte ska göras alls. Som samboegendom räknas bara sambornas gemensamma bostad och bohag, förutsatt att bostaden och/eller bohaget införskaffades i syfte att det skulle användas gemensamt. Har man inte skrivit något samboavtal kan den ena eller båda samborna begära att samboegendomen ska ingå i en bodelning. Att man folkbokför sig på olika adresser kan leda till att bostaden inte längre räknas som en "gemensam bostad" enligt reglerna i sambolagen, vilket gör att rätten till bodelning kan går förlorad. Så kan bli fallet om man inte bor ihop. Om man däremot fortfarande bor ihop men har olika folkbokföringsadresser kan bostaden fortfarande räknas som en "gemensam bostad". I ditt fall blir det dock inte någon skillnad eftersom ni genom samboavtalet redan har avtalat bort rätten till bodelning av viss eller all egendom. Ert samboavtal kommer alltså inte att påverkas av att din sambo folkbokfört sig på en annan adress.

Ett testamente reglerar vad som ska hända med egendom som ägdes av en avliden person. Oavsett att din sambo folkbokfört sig på en annan adress har han fortfarande kvar äganderätten till sin andel av er bostad. Därmed kommer inte heller testamentet att påverkas av att din sambo folkbokfört sig på en ny adress.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare